Kalle Rovanperä - Rallilegenda tehtud Soomest

Kalle Rovanperä - Rallilegenda tehtud Soomest
14.05.2025 12:51

Kalle Rovanperä on kahtlemata üks autospordi suurimaid talente ja tema tõus maailma tippu on olnud märkimisväärne. Käesolevas artiklis uurime põhjalikult tema karjääri, isiklikku elu ja muid huvitavaid fakte.

Kes on Kalle Rovanperä?

Kalle Rovanperä, sündinud 1. oktoobril 2000 Jyväskyläs Soomes, on soome rallisõitja ja kahekoordne WRC maailmameister. Tema välkkiire tõus rallispordis on teinud temast ühe spordiala silmapaistvamaid noori talente. Rovanperä on pälvinud maailmameistrivõistlustel tähelepanu juba erakordselt noores eas alustatud karjääri tõttu ning lisaks meistrivõistlustele on ta saavutanud rekordeid noorimana WRC tehasetiimi sõitjana ja noorimana MM-etapi võitjana.

Isiklik info

  • Täisnimi: Kalle Rovanperä
  • Sünniaeg: 1. oktoober 2000 (24-aastane)
  • Sünnikoht: Jyväskylä, Soome
  • Pikkus: 178 cm
  • Kaal: umbes 68 kg
  • Elukoht: Monaco (varasemalt elas Eestis 2020-2022)
  • Võistlusnumber: 69
  • Meeskond: Toyota Gazoo Racing

Perekond ja taust

Kalle Rovanperä on tuntud rallisõitja Harri Rovanperä poeg, mis tähendab, et rallimaailm oli talle juba noorena tuttav. Tema juurtes peitub ka osa tema talendist - sportlikud geenid on tulnud hästi esile. Isa Harri oli pikaajalise WRC-karjääriga sõitja, kes võitis oma karjääri jooksul ühe WRC etapi.

Juba 8-aastaselt istus Kalle võistlusauto rooli, mis näitas erakordset kirge autospordi vastu väga noores eas. Kuna Soome seadused ei lubanud alaealisel konkureerida, leiti lahendus Lätist, kus vanusepiiranguid ei olnud.

Rovanperä perekonnaelu on üsna privaatne. Tema ema kohta on vähe avalikku informatsiooni ja pole teada, kas tal on õdesid-vendi. Kindlasti on tema isa Harri olnud talle suureks eeskujuks ja mentoriks rallisõitja karjääri kujundamisel.

Isiklik elu

Kalle Rovanperä hoiab oma isiklikku elu üsna privaatsena. Kuigi fännid on alati huvitatud tema suhtestaatusest, siis avalikult ei ole ta oma tüdruksõbra kohta palju informatsiooni jaganud.

Karjäär ja saavutused

Kalle Rovanperä karjäär on täis muljetavaldavaid verstaposte ja rekordeid.

Varased aastad

Juba väga noores eas näitas Rovanperä erakordset annet autoroolis. Ta alustas võistlemist Lätis, kus ei nõutud juhilube, et rallisõidus osaleda. Siirdumistel üldkasutatavatel teedel juhtis autot kaardilugeja, algselt isa Harri kauaaegne paarimees Risto Pietiläinen.

Juba enne Läti-perioodi, 2012. aastal, sai toona veel väga noor Kalle Joutsas Printsporti külastades proovida Esapekka Lapile kuulunud nelikveolist Ford Fiesta S2000 ralliautot. Kuigi tegemist polnud ametliku testiga vaid pigem lõbusõiduga, märkas Lappi kohe poisi erakordset auto kontrollimise oskust ja ennustas talle suurt tulevikku.

2015. aastal võitis ta vaid 15-aastasena Citroën C2 R2 Max autoga Läti meistrivõistlustel R2-klassi. Järgmisel aastal tegi ta suure sammu edasi, istudes võimsama nelikveolise Škoda Fabia S2000 (ja hiljem R5) rooli. Ta domineeris Läti meistrivõistlusi, võites enamiku etappe ja tuli 16-aastaselt Läti absoluutseks rallimeistriks, olles kõigi aegade noorim riiklike meistrivõistluste võitja.

WRC debüüt ja läbimurre

Pärast Läti domineerimist ja Soome Autospordi Liidult (AKK-Motorsport) saadud eriluba alaealisena Soomes võistelda, tegi Rovanperä oma WRC debüüdi 2017. aastal Walesi rallil WRC2-klassis Ford Fiesta R5 autoga, kaardilugejaks esmakordselt Jonne Halttunen. Esimesed MM-stardid olid õppimise aeg, kuid tema talent oli ilmne.

2018. aastaks oli ta juba Škoda Motorsport tehasetiimis WRC2 arvestuses võistlemas. Kokku osales ta seitsmes MM-etapis ja lõpetas WRC2 meistrivõistlused kolmandal kohal.

2019. aastal saavutas Rovanperä suure läbimurde, võites koos Halttuneniga WRC2 Pro klassi maailmameistritiitli. See edu veenis Toyota Gazoo Racing meeskonda pakkuma talle kohta WRC tippklassis järgmiseks hooajaks.

2020. aastal liitus ta Toyota Gazoo Racing meeskonnaga, alustades oma täiskohaga karjääri WRC sarjas. Hooaja teisel etapil Rootsis saavutas ta kolmanda koha, püstitades rekordi kui noorim MM-rallil poodiumile jõudnud sõitja (19 aastat).

Maailmameistri tiitlid

2021. aasta tõi nii rõõmu kui ka tagasilööke. Hooaja alguses Rovaniemis saavutatud teine koht tõstis ta ajaloo noorima sõitjana MM-sarja üldliidriks. Samas järgnesid katkestamine Horvaatias ja tehnilised probleemid Portugalis ning Sardiinias.

Karjääri tipphetk saabus aga juulis Rally Estonial. Kodupubliku toetusel (elas ju Kalle tol ajal Eestis) saavutas Rovanperä oma esimese WRC-etapivõidu, purustades Jari-Matti Latvala nimel olnud noorima etapivõitja rekordi. Ta oli võites vaid 20 aastat ja 290 päeva vana. Hooaja teine võit tuli Kreekas Akropolise rallil, kinnitades tema staatust tulevase maailmameistrina.

2022. aasta hooaeg oli midagi erakordset – see oli Kalle Rovanperä täielik domineerimine. Ta alustas hooaega küll Monte Carlos neljanda kohaga, kuid võitis seejärel lumisel Rootsi rallil. Järgnes dramaatiline võit keerulistes ja muutlikes oludes Horvaatia asfaldirallil. Võidud Portugali ja Keenia kruusarallidel kasvatasid tema edu MM-sarjas mäekõrguseks. Teine järjestikune võit Rally Estonial ja seejärel triumf Uus-Meremaa rallil oktoobri alguses kindlustasid talle maailmameistritiitli.

Ta oli seda saavutades täpselt 22 aastat ja ühe päeva vanune, purustades legendaarse Colin McRae rekordi enam kui viie aastaga. See tegi temast esimese soome maailmameistri pärast Marcus Grönholmi 2002. aastat. Ta liitus ka eliitklubiga sõitjatest, kes on võitnud MM-etapi nii lumel, kruusal kui asfaldil.

2023. aastal seisis Rovanperä silmitsi tiitlikaitsja survega. Hooaeg algas stabiilselt teise kohaga Monte Carlos ja neljandate kohtadega Rootsis ning Horvaatias. Võidud tulid taas Portugalis ja Eestis, lisaks Kreekas. Teine järjestikune maailmameistritiitel kindlustus hooaja eelviimasel etapil Kesk-Euroopas saavutatud teise kohaga.

2024 - osalise koormusega hooaeg

Pärast kahte üliintensiivset ja edukat tiitlihooaega tegi Rovanperä 2023. aasta lõpus rallimaailma šokeerinud avalduse: ta ei osale 2024. aasta WRC-hooajal täisprogrammiga. See tekitas fännide ja meedia seas palju küsimusi: "Mis juhtus Kalle Rovanperäga?", "Miks ta ei sõida?".

Põhjus oli aga strateegiline ja isiklik. Rovanperä selgitas, et pärast aastaid kestnud pidevat pingutust ja reisimist, alates juba väga noorest east, vajab ta aega "akude laadimiseks" ja keskendumiseks ka muudele huvidele nii elus kui motospordis. See oli teadlik samm, et tagada pikaajaline motivatsioon ja jätkusuutlikkus tippspordis. Toyotaga sõlmitud mitmeaastane leping kinnitas tema pühendumust meeskonnale ja plaani naasta täiskohaga sõitjaks 2025. aastal.

Vaatamata osalisele osalemisele ei olnud 2024. aasta sugugi vaikne. Rovanperä näitas, et kiirus pole kuhugi kadunud, osaledes valitud WRC-etappidel ja võites neist lausa neli: ikoonilise Safari ralli Keenias, Poola ralli (kus ta kutsuti viimasel hetkel asendama treeningul vigastada saanud Sébastien Ogier'd), Läti ralli ja Tšiili ralli. Lisaks tegutses ta mõnel rallil ka Soome telekanali MTV3 eksperdina.

See otsus on võimaldanud tal osaleda ka teistes võidusõidusarjades, sealhulgas:

  • Porsche Carrera Cup Benelux sarjas, kus ta saavutas võite Imolas, Red Bull Ringil ja Zolderis
  • Drifting võistlustel, sealhulgas Formula Drift Japan sarjas, võites 2023. aastal Ebisu etapi
  • Historic rallisõiduvõistlustel, nagu Iirimaal Killarney Historic ralli Toyota Starletiga

Kaassõitja

Kalle Rovanperä peamine kaardilugeja on Jonne Halttunen, kellega koos on saavutatud kõik suuremad võidud. Nende koostöö algas 2017. aastal ja on osutunud äärmiselt edukaks. Halttunen on tuntud oma täpsuse ja rahuliku iseloomu poolest, mis täiendab hästi Rovanperä dünaamilist sõidustiili.

Sissetulek ja varandus

Rovanperä täpne sissetulek pole avalikult teada, kuid rallispordi tipptasemel sõitjad teenivad tavaliselt miljoneid eurosid aastas nii palga kui sponsorlepingute kaudu. Kahekordse maailmameistrina ja Toyota tipp-sõitjana kuulub Rovanperä kahtlemata WRC-sarja enimteenivate sõitjate hulka.

Tema sissetulekud koosnevad palgast, tulemustasudest ja sponsorlepingutest. Hinnanguliselt on Kalle Rovanperä netoväärtus 2025. aasta seisuga umbes 8-10 miljonit eurot, kuid täpsed arvud on spekulatiivsed.

Sponsorid ja koostööpartnerid

Rovanperä peamised sponsorid on Red Bull ja Toyota, kuid üks tema tuntumaid sponsoreid on olnud ka Unibet. Nende koostöö on aga tekitanud mõningaid probleeme, eriti Soome seadusandluse tõttu.

Soome politseiamet sai kaebusi Rovanperä sotsiaalmeedia (eriti Instagrami) postituste kohta, kus oli nähtav Unibeti logo (nt kiivril, sõidukombinesoonil, lisatud graafikana) ja kasutatud vastavaid teemaviiteid (#unibet). Probleemiks muutusid eriti soomekeelsed postitused, mida ametivõimud tõlgendasid kui otseselt Soome turule suunatud keelatud reklaami.

Soomes kehtib range hasartmänguseadus (Arpajaislaki), mis annab hasartmängude korraldamise ja turundamise monopoli riigiettevõttele Veikkaus. Kõik muud hasartmängureklaamid, mis on suunatud Soome tarbijatele, on keelatud.

Rovanperä vastas, et tema Instagram on globaalse auditooriumiga platvorm, ta ei ela enam Soomes, vaid Monacos, ning ta on rahvusvaheliselt tuntud rallisõitja. Ta lisas, et kasutab oma ema keelt (soome keelt) mõnel juhul spontaanselt ja loomulikult, kuid enamik postitusi on inglise keeles.

Juhtum tõi esile keerulise juriidilise ja eetilise küsimuse: kuidas defineerida "suunatud turundust" globaalses sotsiaalmeedia ajastus, eriti kui sportlane elab ja tegutseb peamiselt väljaspool oma koduriiki?

Kui otsid usaldusväärseid hasartmänguvõimalusi, siis Virolaiset.fi pakub põhjalikku ülevaadet Eesti netikasiinode kohta, mis pakuvad maksuvaba ja turvalist mängukeskkonda.

Muud huvid ja hobid

Lisaks rallisõidule on Rovanperä tuntud oma huvi driftimise vastu. Ta on osalenud mitmetel drifting-võistlustel ja saavutanud ka sel alal märkimisväärseid tulemusi. See näitab tema mitmekülgseid oskusi autoroolis.

Rovanperä on samuti hakanud huvi tundma ringraja võidusõitude vastu, mida näitab tema osalemine Porsche Carrera Cup sarjas.

Miks Kalle Rovanperä ei sõitnud täishooaega 2024?

Pärast kahte järjestikust maailmameistri tiitlit otsustas Rovanperä 2024. aastal teha sammu tagasi ja osaleda WRC sarjas vaid osaliselt. Selle otsuse peamisteks põhjusteks võivad olla:

  1. Soov vältida läbipõlemist - kahe intensiivse meistrivõistluste aasta järel vajas ta võib-olla mentaalset pausi
  2. Huvi uurida teisi autospordi valdkondi, nagu drifting ja ringrajasõit
  3. Strateegiline samm pikaajalise karjääri huvides

Rovanperä on kinnitanud, et naaseb täiskoormusega võistlema 2025. aasta hooajaks Toyota meeskonnas.

Autospordi tunnustused

Rovanperä on pälvinud oma saavutuste eest mitmeid tunnustusi. Ta on valitud Soome autospordi katusorganisatsiooni AKK-Motorsporti poolt "Aasta autosportlaseks" kahel korral, 2022. ja 2023. aastal.

Kokkuvõte

Kalle Rovanperä on vaatamata oma noorele eale juba ajaloolise jälje rallimaailma jätnud. Tema kaks maailmameistritiitlit, mitmekülgsed oskused erinevates autospordi valdkondades ja jätkuv areng lubavad ennustada talle pikka ja edukat karjääri.

Rovanperä on palju enamat kui lihtsalt kiire rallisõitja. Ta on fenomen, kes on purustanud rekordeid, muutnud arusaamu sellest, mida noores eas on võimalik saavutada, ja toonud rallispordile uusi fänne üle maailma.

Tema erakordne autotunnetus, mitmekülgsus erinevates motospordidistsipliinides ja rahulik, kuid sihikindel iseloom teevad temast ühe kaasaegse autospordi tähelepanuväärsemaid talente. Tema tugev side Eestiga, mis oli tema varajase karjääri oluline kasvulava ja esimese suure võidu tunnistajaks, teeb tema edasistele sammudele kaasaelamise siin eriti põnevaks.

Uudise foto: Pexels

Seotud uudised

Seotud uudised puuduvad

Seotud videod

Seotud videod puuduvad

Vaata lisaks

Täna, 23. juunil 2025 Eestis lääne poolt alates pilvisus tiheneb, sajab kohati hoovihma

Täna, 23. juunil 2025 Eestis lääne poolt alates pilvisus tiheneb, sajab kohati hoovihma

Täna, 23. juunil 2025 Eestis lääne poolt alates pilvisus tiheneb. Ennelõunal sajab kohati vähest hoovihma, pärastlõunal liiguvad saartelt mandrile tihedamad vihmahood, mis jõuavad õhtul Ida-Eestisse. Puhub lõuna- ja kagutuul 3-9, puhanguti kuni 12, saartel ja läänerannikul tugevneb pärastlõunal 7-12, puhanguti kuni 17 m/s. Õhutemperatuur on 14..19°C.

Täna, 22. juunil 2025 Eestis ennelõunal on pilves selgimistega ilm, mitmel pool sajab hoovihma

Täna, 22. juunil 2025 Eestis ennelõunal on pilves selgimistega ilm, mitmel pool sajab hoovihma

Täna, 22. juunil 2025 on Eestis ennelõunal on pilves selgimistega ilm. Mandril sajab mitmel pool hoovihma, pärastlõunal pilvisus järk-järgult hõreneb ja sajuhood lakkavad. Tuul pöördub läänekaarest põhjakaarde 4-10, puhanguti 13 m/s, läänerannikul ulatub põhja- ja loode-, põhjarannikul ja Peipsi ääres põhja- ja kirdetuul iiliti 15-17 m/s, pärast keskpäeva tuul järk-järgult nõrgeneb ja on õhtul muutlik. Õhutemperatuur on 14..19°C.

info@ralliportaal.ee | Ralliportaal.ee 2025

Teine Maailmasõda | Emol | Emol Planet | Tihend | Silver | Sporditurg.ee